Motor tripje Zweden en Noorwegen 2014
Hier onder een link naar mijn filmpjes pagina waar nog veel meer filpjes staan die ik gemaakt heb.  www.de-bergenaar.nl/Favoriete filmpjes
16 - 01 - 2015
Dit jaar zouden we weer met 5 mannen een motortrip gaan maken, maar we konden geen datum prikken. De ene had dit te doen en de andere weer wat anders. Ook ik had al wat gepland in de week dat we wilde gaan namelijk de 4 daagse van Alkmaar. Uiteindelijk vonden we geen goede datum dus we gingen niet. Gelukkig had ik nog wel andere vakantie plannen maar dat ik op de motor naar Zweden en Noorwegen zou gaan was niet gepland. Eerst zou ik met de auto gaan en mijn moeder meenemen maar vanwege haar gezondheid bleef ze thuis. Toen kwam het idee in mij op om op mijn nieuwe Truimph Tiger Explorer te gaan. Deze had ik gekocht in Mei, dit met inruil van mijn opgeknapte blauwe Honda CBR 1100XX Blackbird. Een andere maar relaxtere manier van rijden, niet langer hangen op mijn polsen maar rechtop zitten met een breed stuur in mijn hand. Het werd een erg mooie trip met veel kilometers, namelijk 5,350 kilometers in 16 dagen door 4 landen. De erste dag verbleef ik op een camping in Nyborg, Denemarken.  Met uitzicht op de Storebealtsbrug die ik de volgende dag zou oversteken richten Zweden. Op dag 2 reed ik Zweden in over de Öresund Brug die bij Malmö ligt, om vandaar naar Landskrona te rijden en een oud kasteel uit de 16de eeuw te  bezoeken met de naam de Citadel. Na de Citadel te hebben bekeken reed ik over E4 naar Värnamo, daar ging ik verder over de 153 naar Borås. Onderweg passeerde ik de plaats Trollhattan om uiteindelijk op een camping in Rösäter te overnachten. Op dag 3 reed ik van Rösäter door en langs Bengtfors, Årjäng en Arvika, waar ik in 1990 een kanovakantie deed, om verder langs Mora door naar Sollefteå te rijden waar vrienden van me wonen. Hier ben ik een week geweest om mee te doen aan een 3 daags wandelevenement en een roadtrip te maken van 200 Km naar Obbola waar een vriendin van me is naar verhuist in 2013 en nu woont met haar gezin. Na mijn week in Zweden ging ik verder naar een wandelevenement in Verdalsora in Noorwegen. Deze twee daagse liep ik samen met mijn vrienden uit Zweden die hier ook naartoe waren gekomen. Na dit tweedaags wandelevenment kwamen mijn beste motor dagen. Van Verdalsora reed ik via Trondheim naar Kristiansund waar d Atlantische kust route begint. Deze route is voor veel motorrijders een droom om te rijden met zijn mooie route vlak langs de kust van Noorwegen. Gelukkig had ik redelijk weer om te rijden, want als het hier echt hard waait kan je wel eens afgespoeld worden door een golf zeewater. Op deze 8 kilometer lange route moet je ook over de heel mooie Storseisundet brug. Als je de brug oprijdt heb je het idee dat je gelanceerd gaat worden omdat je de andere kant van de brug niet ziet, ben je eenmaal op de top dan zie je dat je er gewoon af kan rijden, en natuurlijk stop je om wat foto’s te nemen. Voor dat ik uit Nederland weg reed had ik nog een mailtje van visit Norway  gekregen over het Geirangerfjord. Het zag er zo mooi uit dat ik besloot te kijken of het ver weg was , toen ik zag dat het op 120 kilometer van de Atlantische kust route lag was het een makkelijk besluit om richting het Geirangerfjord te gaan. Op mijn weg er naar toe moest ik af en toe een veerboot nemen om een fjord over te steken, om daar na op een machtig mooie weg te komen voor motorrijders, namelijk de Trollstigen. Deze weg gaat met 9 procent omhoog en heeft 11 haarspeldbochten en een waterval waar je langs rijdt. Als je eenmaal boven bent, is daar een uitkijkpunt die je een mooi uitzicht geeft over de weg die nu onder je ligt. Na de nacht te hebben doorgebracht in een stuga op nog geen 15 km van het Geirangerfjord ging ik de volgende dag weer op weg. Om 9 uur in de morgen stond ik op een platform op 620 meter boven het Geiranger Fjord. Wat een indrukwekkende en mooi uitzicht heb je hier, je voelt je hier erg nietig in dit grote fjord. Om in het plaatsje Geiranger te komen moet je weer wat haarspledbochten nemen, 11 om precies te zijn, en als je dan het dorpje weer verlaat liggen er nog eens 8 van deze bochten op je te wachten en blijf je de 63 volgen. Deze weg slingerd door het mooie ruige Noorse landschap, hier kan je ook lekker het gas opendaaien want er bijna geen verkeer. Uiteindelijk kwam ik uit op de E6 naar Oslo, deze weg koste me erg veel tijd omdat ze over bijna 30 km wegwerkzaamheden deden. Niet echt een mooie route maar ik kwam dan we weer langs het Olympische dorpen Lillehammar en Hamar waar in de tweede het Olympische schaatsstadion ligt genaamd Vikingskipet. Leuk om ook even mee te pikken tijdens deze trip. Na een lange dag rijden kwam ik in Larvik waar ik de volgende dag de veerboot naar Hirtshals in Denemarken zou nemen. Maar eerst moest ik voor de laatste avond mijn tent opzetten op een camping aan de kust van Larvik. Vroeg in de morgen nam ik de veerboot om 7:30 die me in 3 en een half uur naar Denemarken bracht. Toen was het nog ruim 900 kilometer om thuis te komen. Uiteindelijk kwam ik weer veilig en wat mooie momenten rijker thuis. Hopelijk gaan we volgend jaar weer op een motorripje met de mannen.
De eerste stop in Duitsland, even mijn benen strekken en wat fotos nemen. Een kasteel uit de 16de eeuw met de naam de Citadel in Landskrona, Zweden. Probeer hier de BBQ aan te krijgen op de camping in Rösäter. Na een nacht met veel regen staat de motor in een plas water. Door deze sluizen ben ik heengegaan in een kano in 1990. Onderweg in Noorwegen langs 1 van de vele fjorden. Nog een mooi plekje met ernaast een camping. Hier ga ik met een veerboot een fjord over. Nog een foto van deze aparte brug. Dit is de Trollstigenweg, een mooie weg met 11 haarspeldbochten. Weer een mooi uitzicht, dit maal het Geirangerfjord. Van die kant komen de cruise boten binnen varen. Even doen als een  Japaner, een foto maken als je voor een bekende plek staat. De Geirangerfjord gezien vanaf de overkant van het fjord. Dit is het Vikingskipet in Hamar, Norwegen, een heel bekende ijsschaatstempel. Mooie ruige natuur met nog steeds sneeuw bovenop de bergen, en daat in Augustus. Here the Trollstigenroad from above. De motor staat klaar voor het ritje naar Scandinavie. Uitzicht vanaf de camping op de Storebealtsbrug. Zonsondergang in Sollefteå, Zweden. Gewoon een mooie foto, tenminste dat vind ik. Dit is de Storseisundet brug die je vind langs de Atlantische kust route. Soms zie je leuke dingen langs de kant van de weg. Een mooi vakantie huisje aan de kust van Larvik, Norwegen.
Hier beneden een link naar een 360 graden uitzicht op de Trollstigenberg weg.
Ik heb van mijn vakantie een 35 minuten durend filmpje gemaakt die je hieronder kan vinden door de link aan te klikken. www.youtube.com/watch?v=p9PCjMOpFZE