Motortripje naar Tsjechië 2011
Vijf vrienden op 5 verschillende motoren hadden weer eens zin in een ritje. Nadat we vorig jaar in Noorwegen waren geweest was het weer tijd voor wat anders. In Noorwegen hadden we het er al een beetje over gehad waar we in 2011 naar toe zouden gaan en toen was Tsjechië ter sprake gekomen met zijn mooie hooggebergte in het noorden en de Bohemen in het zuiden van het land. Dus na wat email contact was het dus duidelijk het werd dit jaar Tsjechië. De dagen voor we vertrokken hielden we het weer goed in de gaten, helaas zag dat er niet goed uit. Een groot regen front zou vanuit Scandinavië naar beneden komen en daar hadden we geen van alle zin in.  Tsjechië zou nog steeds de bestemming zijn maar om de regen te mijden zijn we eerst richting het zuiden gereden. Zo belanden we dus na de eerste dag rijden in het Zwarte Woud in Duitsland, waar het trouwens ook schitterend is om met de motor rond te rijden, nu hoor ik je denken "het Zwarte Woud is wel erg uit de richting". Dat klopt maar we hebben allemaal zo'n hekel om in de regen te rijden dat we er graag ruim om heen rijden. s'Avonds bij een paar biertjes bespraken we de route voor de volgende dag, er kwamen wat ideeën ter sprake zoals richting het Balaton meer in Hongarije en dan naar boven richting Tsjechië, of door Oostenrijk naar het Garda meer in Italië en dan schuin omhoog richting Tsjechië. De volgende dag gingen we na een goed ontbijt op weg en na een hele dag rijden belanden we uiteindelijk in Bardolino. Je raad het al, Bardolino ligt aan het Lago di Garda in Italië. Het was hier zo lekker weer en we hoorden dat het in Tsjechië nog steeds regende dus besloten we hier nog een dag te blijven en een rondje Garda meer te doen, dus op dag drie van onze trip reden we rond het Garda meer. Dit duurde wel een hele dag omdat één van ons problemen kreeg met zijn motor, hij raakte een beetje oververhit omdat de thermostaat van zijn motor niet meer goed werkte. Na een paar keer gestopt te zijn om zijn radiateur bij te vullen, omdat zijn motor bijna alle koelvloeistof had uit gespuugd, werd de thermostaat omzeilt met een draad rechtstreeks van de accu naar de vin op de radiateur zodat die op volle toeren zou draaien, dit bleek dus een goede oplossing te zijn want hierna had de motor geen last meer van oververhitting. Jammer genoeg wij wel want het was die dag tegen de 36 graden en dan is een motorpak wel warm, maar ja veiligheid gaat voor alles. Bij terug komst op de camping lagen we ook nog geen 30 seconden later met zijn allen in het Garda meer met een lekkere fles Limoncello. Na de afkoeling in het meer werd de motor van nieuwe koelvloeistof voorzien en zijn we later nog even een hapje gaan eten. De volgende dag gingen we terug richting Oostenrijk en belanden 's avonds in Salzburg op een camping. Na drie dagen mooi weer moesten we toch 1 keer door het slechte weer heen, jammer genoeg kregen we die bui dus 3 keer op onze kop. Doordat we die regen snel zat waren zochten we snel een camping op en kwamen we zo op Panorama Camping Stadtblick in Salzburg terecht. Deze camping is zeker even de moeite waard om te vermelden omdat het sanitair hier zo geweldig is en ze ook nog een mooi terras en klein restaurant hebben waar je goed kan eten, onthouden dus als je een camping zoekt in de buurt van Salzburg. Na een vreemd ontbijt, namelijk een broodje en koffie met apfelstrudel, gingen we weer op weg. Tsjechië was nu niet ver meer, na een dag kwamen we aan op Camping Kolodeje, deze werdtdit jaar gerund door een vriend van mijn broer. Dit was dus een mooie uitgang positie om de volgende dag richting Praag te rijden en je spullen veilig achter te laten. Op dag zes stond Praag dus op het programma en één van ons had nog een aparte bestemming gevonden die hij perse wilde zien. Dit bleek in Kutná Hora te zijn wat ongeveer op 70 Km van Praag bleek te liggen. Na de tomtom verkeerd te hebben ingesteld bleken we dichter in de buurt van Kutná Hora te zitten dan bij Praag, dus de plannen werden weer bijgesteld en gingen we eerst naar Sedlec Ossuary, ook wel bekend als Kerk met de Beenderen, in Kutná Hora. Hoe moet ik deze kerk beschrijven met wat je er binnen aantreft, is het luguber of gruwelijk, gaaf of kunst. Het is in ieder geval wel apart en bijzonder dat hier zoveel skeletten ( rond de 40.000 ) liggen opgestapeld en zijn verwerkt in onder meer een kroonluchter, kaarsenstandaards en een familiewapen. Het is niet uit te leggen je moet het gewoon zelf zien, in ieder geval is er hier wel iemand heel erg creatief geweest. Na deze aparte kerk gingen we op weg naar Praag waar we uiteindelijk maar 2 uur zijn geweest en alleen even wat gegeten hebben op een boot die omgebouwd is als restaurant en ligt op de rivier Vltava ( Moldua in het duits ) midden in Praag. Wat hebben wij gezien van Praag, nou eigenlijk niks, maar we vonden het allemaal wel een stink stad met al dat verkeer. Terug op de camping hebben we nog een gezellige avond gehad met de beheerder die een kampvuur had gemaakt, en het bier dat we erbij dronken smaakten ook goed, een lekkere Budweiser Budvar. Het werd weer tijd om richting huis te gaan dus de neus ging weer richting Nederland. Omdat we bij een eerdere trip een goeie camping in de buurt van Fulda hadden besloten we deze weer te zoeken, helaas vonden we deze camping niet meer en kwamen we op een andere terecht die eigenlijk ons nog beter binnenhaalde. De eigenaresse gaf ons een plekje naast het inpandige zwembad die we mochten gebruiken als we wilden. Dit lieten we niet aan ons neus voorbij gaan, dus 's morgens vanuit de tent zo het zwembad in daarna even douchen en we waren weer klaar voor een nieuwe dag op de motor voor de laatste 500 Km naar huis. De week werd gezellig afgesloten met een snel georganiseerde barbecue. Op naar de volgende rit, maar waar naar toe en hoe lang moeten we nog bekijken.
Onderweg in Duitsland even tanken en zelf een kop koffie. Ons plekje op een camping in het Zwarte woud. Tenten staan dus tijd voor een biertje en praten over de route voor morgen. Ergens in Oostenrijk waar we even van het uitzicht genieten. De 5 motoren op een rijtje bij het uitzicht van de vorige foto. Het bord op de top van de Penserjoch pas naar Italie. Ons plekje op de camping met op100 meter het Garda Meer. De camping in Bardolino aan het Garda meer. Pech met 1 van de motoren, koelvloeistof word er uit gespuwd. Mijn oude Honda CBR 1000 F aan het Garda Meer. Een mooi beeldje in de Haven. Toch mooi wonen hier aan het Garda Meer. Wat kunnen we doen om dit op te lossen. Die mannen kijken wel erg geinterresseerd naar iets. Oke, ik snap het, een Italiaanse schone dame in een witte bikini. Even lunchen, Tortolini, spagheti, Panini en nog veel meer lekkers. Goed geregeld hier, mooie parkeerplekken voor motors en scooters. Weer zo'n mooi haventje. als je limocello koop dan wel het echte spul en niet die creme troep voor homo's. De motor is gemaakt, nu het Garda meer water er nog uit en koelvloeistof erin. 2 man maken de motor, de andere 3 nemen een biertje of wat. Tijd om even lekker af te koelen. Weer onderweg naar Oostenrijk op de snelweg. Van die tolpoorten wordt je ook gek in Italie. Ontbijt op de camping in Salzburg. Tijd om een regenpak aan te trekken. Op de Camping Kolodeje in Tsjechie. Op zoek naar de goede weg in Tsjechie. Het kerkje Sedlec Ossuary in Kutna Hora. Tja wat moet je nu hier van denken. Dit is de maker van dit alles die dit in opdracht deed van een rijke familie. Zeker een aparte kroonluchter. Een familie wapen ook gemaakt van beenderen. Dit is de rivier Vltava die door Praag stroomt. In Praag hadden we net tijd om te lunchen. Blij dat de helm dicht zat. Zo'n huisje is echt een aanrader. Sávonds lekker een biertje bij een mooi kampvuur. Nog een mooi plaatsje aangedaan in Tsjechie. Op de terug weg kwamen we op deze camping in Duitsland. Dit dorpje heeft een erg mooi plein. Je kan altijd wel een lekker stukje vlees krijgen in Duistland. Het zwembad waar we gratis ebruik van mochten maken. Alles weer op de motoren gepakt voor de rit naar huis.