In Februari van dit jaar stond er een oproep in de Moto73 voor een reis naar de Inner Hebrides in Schotland. Ik zelf was nog nooit in Schotland geweest dus daar had ik wel zin in. Omdat we met de groep mannen nog niks hadden besproken stelde ik ze deze reis voor, ik kreeg van 1 van de mannen antwoord de anderen lieten niets horen, dus zo besloot ik deze reis alleen te boeken. Na de reis geboekt te hebben bij motoerit.nl ging het snel, alles netjes geregeld via email en vlak voor vertrek een envelop met de laatste details. Op 21 Mei was het dan zover, op naar de ferry in IJmuiden waar ik de andere groepsreizigers zou ontmoeten en mijn kamergenoot. Na aan boord te zijn gegaan met de motor ging ik op zoek naar mijn hut voor de nacht, daar kwam ik ook mijn kamergenoot tegen. Zijn naam was Philippe en kwam uit België, de enigste belg in de groep van 26 man op 22 motoren, het klikte meteen tussen ons. Wel lekker natuurlijk, want als je niet met elkaar overweg kunt kan de vakantie natuurlijk heel anders lopen. Trouwens het was helemaal wel een leuke groep mensen, iedereen heeft dezelfde interesse namelijk motorrijden en reizen, en dit keer dus Schotland. Na de nodige versnaperingen in de eetzaal en aan de bar en een rustige overtocht kwamen we de volgende dag aan in Newcastle. We konden van boord en het avontuur kon beginnen, voor mij nieuwe wegen om te verkennen. Voor we echt gingen rijden was het eerst even geld pinnen, wat niet bij iedereen meteen lukte, daarna werden er groepjes gevormd en reden we weg. Ik was aangehaakt bij 2 stellen op 2 motoren en achter mij haakte ook nog een vader en zoon aan uit de kop van Noord-Holland. Iedereen had de routes thuisgestuurd gekregen voor Garmin of TomTom, dus je kon goed voorbereid aan de trip beginnen als je de routes in je navigatie had gezet en alles goed had ingesteld. Ik heb zelf geen navigatie dus daarom sloot ik bij deze groep aan in de hoop dat we de goede kant op zouden gaan. Jammer genoeg was er iets niet goed ingesteld, en al snel kwamen we de andere motorrijders tegen van de groepsreis, ze reden ons tegemoet, dus met andere woorden wij reden de verkeerde kant op. Bij een eerste stop waar een restaurantje was stopte we, hier waren nog meer mensen gestopt van de groepsreis, jammer genoeg kregen we te horen dat het restaurant gesloten was, voor ik het wist waren onze voorrijders verdwenen en stond ik met vader en zoon ( Ard en Simon ) en nog wat andere medereizigers nog op het parkeerterrein van het restaurant. Achter af een mooie ontwikkeling want we vroegen of we hun mochten volgen en dat was geen probleem. We gingen dus nu achter het koppel Dick en Monique aan en zijn dat ook de hele week blijven doen, Dick was super goed met zijn navigatie. Een klein groepje was gevormd met Dick, Monique, Ard, Simon en ikzelf, een mooi groepje en nog allemaal uit Noord-Holland ook. Na een mooie eerste dag kwamen we aan bij een erg mooi hotel, de Lanark Mill Hotel in Lanark. Dit hotel zit in een gebouw wat vroeger dienst deed in de textiel industrie, een mooi geheel met al die andere gebouwen uit die tijd en het waterrad. De volgende dag ging het van Lanark naar Dunoon, weer een mooie rit door het Schotse land met kastelen, meren en veel schapen. Er hadden zich ondertussen 2 extra man aangesloten bij ons groepje en dat waren Hans en mijn kamergenoot Philippe. Hans had de eerste dag al pech, hij kwam met een lekke band van de boot af en die hebben ze kunnen laten vervangen in Newcastle. Hij kon er dus nu lekker tegenaan met die nieuwe band onder zijn motor. Met deze groep was het leuk rijden, af en toe stopte we om wat foto’s te maken of om even te lunchen of gewoon de benen te strekken. ‘s avonds weer een goed hotel, namelijk het Esplanade Hotel in Dunoon waar het bier weer goed smaakte en het eten ook goed was. Dag 4 ging van Dunoon naar het eiland Mull waar we in het stadje Tobermory 3 nachten zouden door brengen. Weer een mooie dag rijden met mooie vergezichten en waar we aan het eind van de dag nog een ferry moesten nemen naar het eiland Mull. Ook dit hotel was weer goed en wat ook handig was dat je gewoon iets bestelde en op je kamer nummer kon laten opschrijven. We konden nu kiezen in de komende dagen om een rondje over het eiland te gaan rijden of een pontje te nemen naar het gedeelte boven het eiland Mull om daar richting Glenfinnen te rijden, ons groepje koos voor het laatste op dag 5. Ook dit was weer een heel mooie rit, wat zijn de Inner Hebriden toch geweldig mooi. Bij Glenfinnen zijn 2 dingen te zien namelijk een beeld van the Unknown Highlander, dit staat er voor alle Schotten van de verschillende clans die met Prins Charles Edward Stuart de Jakobitische opstand begonnen in 1745 om weer onafhankelijk van Engeland te worden. Het andere wat je hier kunt zien in een bekende spoorbrug, tenminste als je de Harry Potter films hebt gezien. Dag 6 was voor ons het rondje over het eiland, hier reed je dus een groot gedeelte langs de kust, dit natuurlijk omdat je op een eiland zit. Hier reed je over veel smalle weggetjes met grind, modder of op sommige plaatsen koeienstront in het midden van de weg. Ook moest je hier goed oppassen op de schapen die hier bijna overal los rondlopen, de lammetjes schrikken nog maar de oudere schapen staan je gewoon aan te kijken. Op het eiland bezochten we nog een post kantoortje die aan de kust staat en Duart Castle, die nu in de steigers stond voor restauratie. We waren vroeger gestart dan normaal omdat we aan het eind van de dag nog de Whiskey stokerij van Tobermory wilden bezoeken, helaas waren alle rondleidingen al vol dus jammer genoeg geen stokerij bezoek voor ons. Dag 7 bracht ons weer terug naar het vaste land, en ja het begint vervelend te worden, na weer een mooie rit kwamen we weer in een mooi hotel. Het Buchanan Arms Hotel in het plaatsje Drymen, ook hier weer een mooie kamer, goed eten en heel lekker bier. Op dag 8 reden we vanuit Drymen terug naar Newcastle waar we ‘savonds weer de ferry moesten halen naar IJmuiden, Nederland. In het begin was het nog mooi rijden met een stop bij het Falkirk Wheel, dit is een grote constructie die boten letterlijk naar een hoger level tilt. In het 2de gedeelte van de rit zat veel snelweg, schoot wel lekker op maar is minder mooi. Zo kwamen we dus aan bij de ferry die ons gedurende nacht terug bracht naar Nederland waar we op dag 9 aankwamen. Dit was het dan alweer, na afscheid te hebben genomen van iedereen ging iedereen weer zijn eigen weg en was de reis voorbij. Deze groepsreis is mij goed bevallen en ga ik zeker nog een keer doen, misschien weer naar Schotland, dan wel een ander gedeelte of naar één van de andere bestemmingen van Motoerit die alles tot in de puntjes verzorgd hadden. Het was perfect zo geregeld met al die hotels, inclusief ontbijt en avondeten. Conclusie, een echte aanrader dus. Hier een link naar een foto/video verslag op You tube: www.youtube.com/watch?v=hfbQaTFei6c