SagaMarsjen
2008
Dit jaar weer naar Stiklestad gekomen voor mijn derde Saga Mars. In combinatie met de Nipstadsmarsch die een week eerder wordt gehouden in Sollefteå was ik weer afgereisd naar Scandinavie. Ik had weer gekozen voor de 35 Km op de eerste dag en 25 Km op de tweede dag. Op dag één is de finish in Sul, hier was ik naartoe gereden met mijn auto, dit had ik gedaan omdat je anders met de bus van je hotel of camping waar je verblijft wordt opgehaald en terug wordt gebracht. Als je in het hotel zit is dit niet zo erg maar als je op de camping staat, zoals ik dit jaar deed, en je komt met twee bussen tegelijk aankomt iedereen ook meteen wilt douchen, met als gevolg dat de douche dus lang bezet is. Vanaf Sul toch even mee in de bus naar de start in Medstugan waar ik meteen kon starten voor mijn 35 Km. Mede dankzij het goede weer liep ik lekker en had ik snel mijn vrienden die de 25 Km deden achterhaald om daarna samen verder te lopen. De routes waren weer hetzelfde als andere jaren, maar in deze natuur is er altijd wel weer wat nieuws te zien. Bij de finish in Sul stond mijn auto al te wachten en met 4 Zweedse dames in mijn auto reed ik terug naar de camping. Hier hadden we de douche dus helemaal voor ons zelf, wat een luxe. Zaterdag avond ook nog even op het blarenbal geweest maar die viel dit jaar erg tegen. Afgelopen edities waren er altijd wel een man of dertig/veertig aanwezig om te genieten van de muziek en te dansen. Dit jaar zaten we daar met wel geteld, 11 mensen. Om 23:00 hadden wij het ook wel gezien en toen wij weg gingen bleef alleen de persoon over die de live muziek verzorgde, beetje jammer voor hem. Dag twee begon het zelfde als de eerste dag met een lekker ontbijt in Stiklestad hotel voor 60 Nkr. Om 07:30 konden we starten, helaas waren me vrienden nog niet geariveerd dus ik ben van start gegaan en zag ze pas terug bij de finish. Ik was toen al gedouched en met schone kleren aan was ik klaar om terug te rijden naar Sollefteå. Wat ik erg jammer vond was de verandering van de finish, de andere jaren kwam je aan in een open luchttheater, nu hadden ze dit veranderd naar het gedeelte in Stiklestad hotel waar ook de openingsceremonie wordt gehouden. Het openlucht theater had iets speciaals, deze nieuwe oplossing is mischien handig voor de organisatie maar minder leuk voor de lopers. Met de muziek en toeschouwers voor het hotel en de wandelaars die er op honderd meter vanaf voorbij lopen is dit geen goede verbetering. Hopenlijk gaan ze dit nog in de toekomst veranderen.
Wat een leuk, gezellig en ontspannen evenement was dit, 60 km boven Trondheim, namelijk in het plaatsje Stiklestad. Deze tocht wordt al heel wat jaren georganiseerd namelijk sinds 1964. Het is ook een historische wandeltocht want de eerste dag volg je de route die Koning Olav de heilige in het jaar 1030 aflegde met zijn leger om een gedeelte van Noorwegen te veroveren. De eerste dag brengt je van het plaatsje Medstugan in Zweden naar Sul in Noorwegen en loop je door een erg mooie natuur bestaande uit wetlands ( natte gebieden ) bossen, langs meertjes en bergachtig gebied. Als je over de berg gaat passeer je nog een monument van een andere koning genaamd Carl Johans die ook weer ten strijde was getrokken in 1835 met zo'n 2000 manschappen om een haven te veroveren, maar de meeste mannen overleefde dit niet wegens slechte weersomstandigheden. Ergens halverwege is er een zelf controle, wat je daar moet doen is simpel, er hang daar een bel die je even moet klingelen en dan komt er iemand naar je toe die je een neutje aanbied. Die zelfde persoon heeft daar ook een kampvuurtje branden waar je een worstje op kan roosteren die hij je ook aanbied. Het enigste wat hij vraagt is of je een stuk hout meeneemt de berg op voor het kampvuur want hij kan niet alles meenemen. Dus voor de mensen die volgend jaar deze tocht gaan lopen denk hier even aan. Ondanks het regenachtig weer de eerste dag was dit een heel mooie tocht. Dag 2 start je in Stiklestad waar Koning Olav zijn leven en de strijd verloor, en loop je in de richting van de kust om dan uiteindelijk weer in Stiklestad terug te komen. Ook deze dag heb je weer mooie vergezichten over akkers en de zee en pik je ook nog een klein bosje mee. Iets minder is het industrie terrein waar je om heen loopt op de 35 km route, maar dat weet ik nu dus de volgende keer wordt dag 2 voor mij 25 km want je mist niet veel aan de extra 10 km lus die je moet afleggen. Als je het einde nadert finish je in een soort openlucht theater waar allemaal mensen wachten op de lopers. Er klinkt daar een gezellig muziekje gespeeld door een muziekkorps. Hier ontvang je dan je medaille en stempels voor je wandelboekje als je die hebt. Zoals ik al melde een mooie tocht met de keuze uit meerdere afstanden, deze zijn 5, 11, 25 of 35 km. De eerste dag ga je het meest over onverhard terrein terwijl de tweede dag meer over asfalt gaat. Je zou wat te eten en te drinken kunnen meenemen maar bij de controle punten kun je ook wat kopen aan eten of drinken. Wat ik aan nieuwe lopers wil adviseren is neem ook warme kleding mee want ik heb verhalen gehoord over erg slechte weersomstandigheden in andere jaren. In deze 45ste editie liepen 850 mensen mee ( heb ik van horen zeggen ) en ik was er dus weer 1 van. Deze tocht ga ik zeker nog eens een keer lopen en misschien is dat al wel in 2009, dus tot ziens bij de Sagamarsjen.
De openingsceremonie op vrijdagavond. De lokale dansmariekes met een drumband erachter. Bij de start bij het plaatsje Medstugan in Zweden. Zoals u ziet starten we hier voor de 35 kilometer. Een groep Franse militairen die dit jaar ook meelopen. Geen massale start van lopers zoals in Nijmegen. Mooi gemaakt stenen bruggetje. Dit is onder andere een buiten verblijf van de koning van Zweden. Door dit soort landschappen lopen we deze 2 dagen. Weer zo'n mooi bruggetje met twee wandelaars. Monument voor Koning Carl Johans die hier 2000 manschappen verloor. Halverwege de route een gezellige boel waar wandelaars elkaar ontmoeten. Zitten bij een lekker kampvuur waar je een worstje kan grillen. Ingekerfde namen van een lange tijd geleden. Als het heel lekker weer is kan je in dit meertje even lekker afkoelen. Daar komen Gunnilla, Hakan, de gezusters Westman en Anneli neemt er een foto van. Achter Stiklestad hotel ligt dit wapen van bloemen. Op dag twee gaan we richting de kust. Mooi gloeiend landschap in de buurt van Stiklestad. Daar is de zee eindelijk. Binnenkomst in het openluchttheater achter Stiklestad hotel. Hier komt een groep Zweedse militairen binnen lopen. En hier komen de Noren samen met Duitse militairen. Het einde van een mooi tweedaagse evenement.
Ja ook dit jaar was ik er weer bij, het was me vorig jaar zo goed bevallen dat ik besloten had om dit wandelevenement nogmaals te doen. Dit jaar had ik 3 weken vakantie en in deze vakantie had ik de Sagamarsjen en de Nipstadsmarschen in Sollefteå ingepland en natuurlijk tussen door gewoon vakantie, dus wat toeristen doen, wat cultuur opsnuiven. De routes waren niet anders dan het jaar ervoor, het weer gelukkig wel. Ondanks een koel windje op de eerste wandeldag was het tussen de bomen lekker lopen, alleen op de open ívlakte moest je wel weer even je jas aan, jammer dat we in de laatste Km toch nog regen hadden. De tweede dag was nog beter, ik had hier gekozen om 25 Km te lopen, de extra 10 Km op de lange route brengt je niet veel extra kijk plezier kwa omgeving, namelijk een havengebied en een woonwijk. Ik was alweer om 13.00 binnen en dat was net voor er weer regen begon te vallen zoals voorspeld was. Dit jaar liep ik de eerste dag 35 Km en de tweede 25 Km en dit beviel me erg goed. De afstanden die je hier kunt lopen zijn 5, 11, 25 en 35 Km, bij de controle posten kun je wat te eten en te drinken kopen tegen redelijke prijzen. Wat ik in het verslag van vorig jaar al zei is dat om wat extra warme kleding mee te nemen wel verstandig is omdat je vrij hoog in europa zit het toch snel af kan koelen.   Mijn slaapplaats dit jaar was ook wat luxer namelijk in Stiklestad Hotel waar ze een speciaal wandel arrangement hebben voor de deelnemers, namelijk voor 400 Noorse kronen (42,50) per persoon per nacht met ontbijt. Dan heb je een luxe kamer met 2 bedden en een eigen badkamer / toilet. ( slaapbank aanwezig voor derde persoon ) Een goede combinatie om nog wat te lopen is een week eerder de Nipstadsmarschen in Zweden, het ligt op dezelfde hoogte alleen 365 Km naar het oosten. Ze hebben geen eigen website maar hier kun je wel alle informatie te vinden www.de-bergenaar.nl/Solleftea Nipstadsmarschen.html Nou tot volgend jaar dan maar zou ik zo zeggen bij de Sagamarsjen.
2009
Mijn hotelkamer in Stiklestad hotel, met smorgens een goed ontbijt. De groep met wandelaars uit Zweden waar mijn vrienden ook bij staan. Allemaal netjes opgesteld voor de openings ceremonie. De openingceremonie op vrijdag avond met het lokale majorette korps. De openingsceremonie is eigenlijk elk jaar het zelfde. Mijn vrienden uit Zweden Anneli en Weine staan klaar voor de 35 Km. Ook ik sta klaar voor de start samen met Anneli. Dit is het uitzicht van wat je hier onderweg kunt zien. Ook mooie doorkijkjes met een meer op de achtergrond. Een heel leuke toeschouwer bij een van de huizen die je passeert. Gewoon deze weg blijven volgen. Ze lijken los te lopen deze paarden maar ze kunnen niet echt weglopen. Dit is een hele mooie boerderij. Een klein riviertje die naar een meer stroomt. Een mooie bosrijke omgeving. Dit bruggetje heb ik eerder gezien in 2008. Op de foto bij de grens van Noorwegen. Een rustplaats bij het monument van Koning Carl Johans. Anneli bij het Monument voor Koning Carl Johans. Nog een half Mil wat 5 Km is. Hier mijn zweedse vrienden aan een tafeltje. Weer een rustplek waar je bij een kampvuur  een worstje kan grillen. Ja af en toe kom je ook mensen in middeleeuwse kleding tegen. Weer een mooi meertje, wel denk koud water. Wat Zweedse militairen die uitstaan te rusten. Een oude wegwijzer uit 1835, afstand 11 Miil wat 110 Km is. Weer een rustplek waar je wat kunt nuttigen. Ze bakken hier pannekoeken voor je. Het wapen achter het hotel staat weer mooi in bloei. Nog een monument voor Koning Olav Haraldson achter het hotel. Op dag twee ga je richting de kust, mooi wonen daar op die heuvel. En daar is de zee alweer te zien. we lopen ook nog een stuk langs een golfbaan zoals je ziet. Hier langs de kust over dit mooie fiets - wandelpad. Leuk zo'n blauw bankje met van die gele bloemetjes er achter.
2011
Dit kerkje staat tegenover Stiklestad hotel. Dit is Stklestad hotel gezien vanaf het kerkje, links achter het hotel het wapen in rood en geel. Hier zie je vanaf het wapen het hotel en het kerkje waar net een groep militairen is gearriveerd. Als je vanaf het bloemenwapen de andere kant op kijkt zie je dit. Dit is het openlucht theater dat naast het hotel ligt. In het openlucht theater staat dit beeld van Koning Olaf Haraldson. Een toegangspoort naar het openlucht theater. Zoals elk jaar is er ook weer en grote groep Zweden aanwezig. Hier staan ze weer netjes opgesteld voor de openingsceremonie. Hier zitten Weine en Anneli aan een biertje, ze kennen de openingsceremonie nu wel. Dag 1 van Medstugan naar Sul, met voor mij een Noorse militair. Achter me lopen ook nog wandelaars. Het uitzicht blijft hier mooi. De bruggetjes blijven ook nog steeds het zelfde. Lekker ver kan je hier kijken. Veel mooie meren liggen hier in de omtrek. Het bekende ontmoetings punt met de zelfcontrole. Mijn Zweedse vrienden aan de lunch. Jezelf een beetje opfrissen bij een mooi beekje. Het start bord voor de start op dag 2. Dreigende wolken boven de vallei. Daar is die Noorse militair ook weer. Op dag 2 bleef het gelukkig droog. Daar is de kust alweer. Ook dit leuke bruggetje zit nog steeds in de route. Blijft mooi om door heen te lopen.
2014
Het was alweer 3 jaar geleden dat ik aan de Sagamars mee deed dus het leek me wel weer eens leuk om die kant op te gaan. Ook deze keer weer eerst naar Sollefteå om daar de Nipstadsmars te lopen en dan door naar Noorwegen voor de Sagamars. Er was wel iets anders dan andere keren en dat was dat ik dit keer niet met de auto ging maar op de motor ben gegaan. Daar heb ik ook een verslag van geschreven en die kun je hier vinden. http://www.de-bergenaar.nl/Zweden%20Noorwegen%202014.htm
Na dus een leuke motorrit van zo’n 2300 km was ik dus weer na 3 jaar terug in Stiklestad. Bij aankomst was er meteen een leuke verrassing, namelijk de dame van de inschrijving, blond, blauwe ogen een goed figuur en een laag decolette. Tjonge tjonge wat kunnen dames toch mooi zijn. ( sorry geen foto van gemaakt.) Ik stond weer zoals de laatste keer dat ik hier was op Stiklestad camping voor 45 euro voor 3 nachten. ( aankomst vrijdag, weg op maandag ) Vrijdag avond was weer zoals gewoonlijk de openings ceremonie waar ik mijn vrienden uit Zweden weer zou zien. Dag 1 ging ik weer op voor 35 km en de start was weer in Medstugan. Met de motor naar Sul om daar op de bus te stappen naar de start in Medstugan, het eerste stuk doe ik met de motor omdat als ik dan gefinished ben niet hoef te wachten tot de bus vol is en die dan pas gaat rijden, nu kan ik gaan wanneer ik gefinished ben. Ook is het dan lekker als ik op de camping kom meteen kan douchen zonder dat het druk is onder de douche. Op dag 1 ontmoeten ik meteen een Nederlander die uit Castricum kwam, wat nog geen 10 km bij mij vandaan is, en daar heb ik mee samen gelopen. Op dag 2 ging hij weer 35 km doen en liep ik mee op de 25 km, hier liep ik samen met Anneli en Emilia. Anneli liep voor de 12 x mee en Emilia was hier voor de 1 ste X. Het werdt weer een gezellige wandeling en na de finish namen we nog een lekker biertje als afsluiting. Nadat iedereen weer was opgefrist vertrokken de bussen met Zweden weer naar huis en ging ik terug naar de camping om de volgende dag ook weer richting Nederland te rijden door het mooie Noorwegen. Misschien tot volgend jaar en dan zeker weer met de motor die kant op. Emilia heeft nog een mooie compilatie gemaakt die je hier kunt bekijken. https://www.youtube.com/watch?v=qznw0Mj-xbI
Net aangekomen op Stiklestad camping. Zoals elke keer eerst weer de Openingsceremonie op vrijdag avond. Het blijft toch wel leuk om te bekijken. Daar loopt de Nederlander waar ik de rest van de dag mee samen loopt. Een breedbeeldfoto van de omgeving waar we door lopen. Het voor mij bekende ontmoetingspunt halverwege. Mooie paadjes om te volgen. Zons opkomst op Stiklestad camping. Anneli en Emilia zijn net bij de start aangekomen voor hun regristratie voor dag 2. Hier lopen we dan met ze drieen. Hier loop ik samen met Anneli. De boeren in de buurt hebben het hooi alweer ingepakt. Daar lopen moeder en dochter weer. Het zijn wel geen hunnebedden maar wel aparte stenen. Daar komen de dames weer aan, nog steeds in een goed tempo. Weer gespot maar nu vanuit een uitkijktoren. Bijna bij de finish, nog een kleine 3 kilometer. Alles weer ingepakt op de motor klaar voor vertrek naar Nederland.
Meer informatie op hun website:  www.sagamarsjen.no