Arctict Circle March 2005
Deze wandeltocht wordt gelopen rond de poolcirkel op de grens van Zweden en Finland in de omgeving van Övertorneå, als je de volledige tocht loopt, loop je 140 km, waar tussen elke start 30 uur zit . Met andere woorden deze vierdaagse is uit gesmeerd over 5 dagen. De eerste start is om 00.01 uur zondag morgen, omdat het niet donker wordt daar, loop je gewoon in het daglicht en zoals wij hadden kon de zonnebril al vroeg op namelijk rond 02.30 uur. Wat hier heel goed geregeld was is dat er elke 5 a 6 km een hapje en een drankje voor je klaar staat, dit zit allemaal bij je start geld in dus je kunt pakken wat je wilt. De eerste tocht eindigt op de grens van Zweden en Finland bij het stadje Pello, vandaar wordt je per bus terug gebracht naar je hotel of Kamp Rantajärvi van waar je gestart bent. De tweede dag start je om 06.00 (dat is dus maandag) weer vanwaar je de dag ervoor eindigde en ja de bus brengt je erweer heen. De tweede dag vonden de meeste mensen de mooiste dag omdat je dan uitzicht heb op de Torne rivier die dus de grens is tussen de twee landen, overigens loop je deze dag in Finland met 1 uur tijdverschil, deze dag eindig je op de poolcirkel/Napapiiri waar de bus weer klaar staat. Dag drie start je om 12.00 (dinsdag) en brengt je weer terug in Zweden als je de brug over de rivier weer oversteekt en het plaatsje Övertorneå inloopt , je finished die dag in Kuivakangas at Matarengi, onderweg heb je een mooi uitzicht op de berg in de buurt genaamd Aavasaksa . De laatste dag, woensdag dus, start je pas om 18.00 uur dus je heb de hele dag rust om wat anders te doen en dat hebben ze ook voor je geregeld namelijk een excursie door de omgeving waar ze wat willen laten zien van hun cultuur. Wij bezochten een oud kerkje dat erg mooi beschildert was en daarna hebben we de Aavasaksa beklommen waar we een mooi uitzicht hadden over de omgeving, ook stopten we even in het plaatsje Svantstein bij een art galerie waar je wat lokale kunst kan bewonderen en kopen . Terug in Kamp Rantajärvi konden we een hapje eten voor dat we aan de laatste etappe begonnen. Halverwege de laatste etappe wordt je nog gedoopt met water uit de Torne rivier omdat je over de poolcirkel grens gaat, je kunt zelf een naam kiezen en dan spreekt een lokaal iemand de doop uit en geeft je de naam die je gekozen hebt, deze naam vindt je later ook weer terug op je doop certificaat. Als iedereen de eindstreep heeft gehaald is er nog een klein feestje met verse zalm op brood en een lekker biertje of iets anders te drinken natuurlijk. Uiteindelijk liepen hier totaal maar 100 mensen mee waarvan 40 Nederlanders, 37 kwamen georganiseerd ingevlogen en zaten in Pello in een hotel, 2 waren er met een camper en ik zelf was met de auto hiernaar toe gereden (totaal 2800 km) en verbleef in Kamp Rantajärvi. Ik vond deze tocht erg de moeite waard en ik heb er nog wat leuke Zweedse contacten aan over gehouden waar ik later nog een tocht heb mee gelopen. Deze tocht was voor het merendeel over verharde wegen met hier en daar een klein stukje onverhard . Je kunt ook een mini mars lopen die is dan 50 km maar die 140 is een goede oefening voor Nijmegen. Arctic Circle March wordt elk jaar in week 25 georganiseerd rond de langste dag.
Het Logo van de Poolcirkel Mars met de tekst eronder Hier ligt de Poolcirkel in 3004, dat gaan we vieren. Zonsondergang op de Poolcirkel grens. En hier alweer de zonsopgang op de Poolcirkel. Mooie lange rechte weg met een mooi zonnetje door de bomen. Dit was 1 van de plekken waar we een versnappering kregen. Dit was het dorpje Svantstein waar je in de verschillende huisjes kunst kon bekijken en kopen. Hier werd ik gedoopt omdat ik de Poolcirkel grens gepasserd was. Uitzicht over de Torne rivier die de grens is tussen Zweden en Finland. Een groep wandelaars, vooral lokale mensen, onderweg tijdens 1 van de dagen. We hielden het niet alle dagen droog tijdens de vierdagen. Deze plek heet Kattilakoski i Niskanpää, in het gebouw is een lekker restaurant. Dit is een oud kerkje in de plaats Övertorneå.
Arctict Circle March 2006
Vorig jaar heb ik deze tocht weer gelopen maar nu ging ik niet alleen, een goede vriend wilde hem wel lopen maar die kon heellaas niet, wel ging mijn neefje van 14 jaar mee en die wist nog niet hoeveel hij zou lopen, misschien de 50 Km of toch die 140 Km, uiteindelijk werd het dus de 140 Km en dat met maar 30 Km oefening. Iedereen die hem zag lopen had diep respect voor hem want uiteindelijk was ons loop tempo elke dag zo'n 6 Km per uur . Het leuke dit jaar was wel dat we elke dag een Zweedse soldaat steeds in de laatste paar kilometers voorbij liepen, de derde dag vond hij dit niet meer zo leuk, dus de vierde dag ging hij er helemaal voor om ons voor te blijven . In de laatste 22 Km hadden we hem niet meer gezien en toen ja hoor daar liep hij weer, dus wij deden een stapje erbij en pakte hem toch weer 2 Km voor het einde. Het is natuurlijk geen race maar dit vonden we gewoon even leuk om te doen . De Arctic Circle March was weer precies het zelfde als voorgaande jaar met als enigste verschil dat er dit jaar maar zo'n 50 mensen liepen . Ik heb er weer van genoten en misschien komt er nog eens een vervolg op als er nog wat extra mensen meegaan, het blijft natuurlijk een stukje rijden want het ligt niet bepaalt om de hoek maar je krijgt er wel een leuke loop ervaring bij .
Mijn Neef Ivo gaat even het water van het meer inspecteren. Mist over het meer Rantajärvi. Ivo wilde graag in deze tipi wel een nachtje door brengen. Nog een mooi kerkje in de buurt van Övertorneå. De Wandelaars genieten volop van de natuur en de zon. Wat doe je als je een handschoen vindt, juist dit natuurlijk. Een foto van ons twee langs de Torne River genomen met de zelf ontspanner. Ivo passerd de denkbeeldige Poolcirkel grens. Ik kan natuurlijk niet achterblijven. Ivo moest als jongste deelnemer op de foto met de oudste deelnemer. Hier neem ik een foto van Sven die Ivo en de oudste deelnemer op de foto zet. Sven wilde nog wat promotie foto's voor zijn website. Hier nog een mooie foto van de zon boven het meer. Hier krijgt Ivo zijn diploma en medaille van de organisator Sven. Ik sta in onze slaapkamer, de mensen die hier wonen waren niet zo groot.