Ook raakten we in gesprek met een leuke Noorse dame die daar woonde, zij was een paar jaar geleden gids geweest in de buurt van Lysebotn en vertelde dat daar in de buurt een plek was waar een grote steen tussen twee rotsen hing genaamd de Kjeragbolten. Om daar te komen moest je wel twee en een half uur wandelen en over drie grote heuvels/bergen heen, een pittige wandeling dus. Hier moesten we nog even over nadenken, maar eerst moesten we nog weer terug naar de camping. Dag 5 besloten we met 3 man toch naar die steen te lopen terwijl 1 van ons een rondje ging rijden die dag. We konden onze motors bij het uitkijkpunt/restaurant parkeren bijna aan de top van de 27 haarspeldbochten. Vandaar gingen we te voet, we kwamen er al snel achter dat dit geen gewone wandeling zou worden, en zeker niet op een paar motor laarzen. Na twee uur wandelen waren we er en hing die rots daar voor ons, we hadden foto's gezien dat je erop kon staan dus wilden we dat ook, we hadden dat stuk niet voor niks gelopen om er dan alleen naar te staan kijken. Als je erop staat moet je niet naar beneden kijken want dan kijk je in een gat wat pas na 700 meter de grond bereikt. Na daar wat te hebben rond gekeken en op nog wat andere randjes te hebben gestaan was het weer tijd om terug te gaan. Terug in het restaurant vonden we dat we wel wat verdiend hadden en dat werd dus een stukje zalm, lekker hoor. De vierde man was ondertussen ook weer terug van zijn ritje, dus gezamenlijk gingen we terug naar de camping. Die woensdag avond was een rumoerig avondje met veel drank, met bijna een motorritje over de camping in beschonken toestand. Uit voorzorg maar even de sleutels afgepakt, toen moesten de schapen het ontgelden, ze hadden van die mooie bellen om en die wilden twee heren graag hebben, gevolg een kudde schapen opgejaagd door de wei om half 12 s'avonds, resultaat geen bel. Wel veel mensen lachend toekijkend hoe twee dronken Nederlanders achter schapen aan renden. De volgende dag de boel opgebroken om terug te rijden richting Kristiansand. Halverwege ontdekten we dat één van ons zijn achterband een beetje doorgesleten was, tijd voor een nieuwe, helaas voor hem moest hij wel door rijden tot Kristiansand, dat werd dus rustig aan met samen geknepen billen rijden. We volgden de 44 en deden plaatsjes aan zoals Hå, Ogna, Hellvik, Eggersund, Sokndal om uiteindelijk bij Flekkefjord de E39 op te draaien. De 44 staat ook wel bekend als de Noordzee route en is een schitterende bochtige weg, voor motorrijders dan. Op vrijdag ochtend regende het en moest er een band verwisseld worden, dat gingen twee van ons doen terwijl de andere twee de tent gingen leeg ruimen en alles zover zouden klaar maken voor vertrek. Toen iedereen er weer was gingen we ontbijten bij de Shell en kijken of we een boot eerder konden nemen, bij navraag bij de boot kwamen we erachter dat als we de boot van 1800 uur hadden willen nemen dat die dan al lang en breed in Denemarken zou zijn. Ik was er zo zeker van dat hij om 1800 zou gaan maar dat bleek dus 1500 te zijn. Op de terug weg met de boot geen visjes hoeven voeren wat we op de heen weg wel hadden gedaan vanwege een ruige zee. Toen we van de boot af kwamen hebben we nog zo'n 250 km gereden en toen in Christiansfeld een mooi hotel genomen, die we toevallig zo vonden, een heel mooi omgebouwde oude boerderij. De volgende dag hadden we nog zo'n 800 km te doen, met hier en daar wat problemen op de weg en iemand te zijn kwijtgeraakt en weer terug gevonden waren we rond 6 uur s'avonds weer thuis. Wat een mooie week was dit, iedereen heeft zijn bochten techniek kunnen verbeteren, en dat platte kantje die je in Nederland aan je band rijd, dat was helemaal verdwenen, we hebben weer mooie ronde banden. Op naar de volgende rit, en ze hadden het al over Tsjechië.
Onderweg richting Denemarken even stoppen om de benen te strekken Natuurlijk moet er af en toe ook even gegeten worden. Hier hebben we de motoren vast gezet onder in de boot voor de overtocht naar Noorwegen. Op de camping in Kristiansand in Noorwegen. Natuurlijk ook wat te drinken meegenomen want in Noorwegen is het niet te betalen. In Noorwegen kan je rustig even midden op een brug gaan staan zonder dat de vouwen uit je broek worden gereden.
Motortripje naar Lysebotn in Noorwegen 2010
Vier vrienden op 4 verschillende motoren hadden weer eens zin in een ritje. Nadat vorig jaar twee van de vier in Schotland waren geweest, wilden zij weer een andere kant op. Dit jaar gingen we richting het noorden, het doel was Lysebotn in Noorwegen. Waarom Lysebotn, nou eigenlijk heel simpel, het laatste stuk naar de camping bevat 27 haarspeldbochten en in Noorwegen waren we met de motor nog niet geweest, dus vandaar gingen we die kant op. Het eerste stuk was nogal saai, bijna 1000 km over snelwegen van Nederland naar Hirthals in Denemarken, waar we de boot zouden nemen naar Kristiansand in Noorwegen. Onze eerste camping was dan ook in Kristiansand nadat we van de boot waren gekomen. Dag twee gingen we op weg naar Lysebotn, lekker over de binnenwegen slingerend door het mooie zuiden van Noorwegen. Wat is het gaaf rijden daar, een must voor elke motorrijder. ( wel op je snelheid letten, de boetes zijn hoog, gelukkig niet gehad ) Grofweg was onze route ongeveer zo, Kristansand, Mosby, Eiken, Kvinlog, Tonstad, Sinnes en Lysebotn. ( zo'n 225 km ) Het laatste stuk naar de camping is zo'n 38 Km, al slingerend gaat je naar een hoogte van 932 meter en toen wij er waren ( begin Juni ) lag er nog sneeuw, uiteindelijk heb je in de laatste 5 km de 27 haarspeldbochten waar we voor gekomen waren. Wat is dat gaaf om te doen, op de bocht af rijden, remmen, bocht nemen en weer gas geven, volgende bocht, remmen, bocht nemen en weer gas geven, naar de volgende bocht, remmen, bocht nemen en weer gas geven en dat dan nog 24 keer. Beneden op de camping dachten we allemaal, we willen nog een keer, dus we besloten voor 4 nachten te blijven en vanuit daar onze tripjes te maken naar onder andere Stavanger, doen we die bochten zo wie zo nog 7 keer. ( het is namelijk de enige weg om daar te komen ) De camping gelegen aan het einde van het Lysefjord was van alle gemakken voorzien, ruim plek voor je tent, ook huisjes te huur, wc en douches en een afwas gedeelte, en er was een eettentje met terras ( tevens receptie ) waar je wat kon nuttigen. ( wel prijzig ) De volgende dag hebben we een tripje gemaakt die ongeveer zo liep, Lysebotn, Rysstad, Tveit, Evje, Sveindal, Eiken Tonstad, Sinnes en terug naar Lysebotn, een mooi rondje van rond de 340 km. Een schitterend route met mooie wegen en prachtig uitzicht, en natuurlijk beginnen en eindigen we met 27 haarspeldbochten. Dag 4 wilden we naar Stavanger, dus helm op en gaan.
De route was ongeveer zo, Lysebotn, Sinnes, Byrkjedal, Dirdal, Ortedal, Sviland, Sandnes zo Stavanger in. Daar wat rond gekeken en lunch gegeten bij McDonald's, toen nog wat rondgereden in Stavanger en zo kwamen we op één van de eilandjes voor de kust, degene waar wij op terechtkwamen was Austre Åmøy, en daar had je een mooi uitzicht op Stavanger.
Wat een mooi uitzicht heb je hier. Dan is het al begin Juni en dan nog ligt er sneeuw. Weer een mooi klein meertje met een kleine waterval. Wat een mooie plek voor een camping aan het einde van een fjord. Een erg leuke dame in de bediening hier. Hier kwamen we voor, 27 haarspeld bochten om bij de camping te komen. Een motor parkeer plek. Skydiven deden ze hier vanaf de hoge rotswand. Alvast wat foto's kijken onder genot van een biertje. Hier nemen we een slokje water toen we onderweg waren naar de Kjeragbolten. Hier sta ik en Hendrik-Jan boven op de Kjeragbolten. Best wel spannend met zo'n 600 meter gat onder je. Ook Bert wilden even met Hendrik op de foto. Even over de rand kijken hoe diep het is. Hendrik maakt hier een foto en ik kijk achter hem toe. Hier zit ik op een randje van een erg hoge klif. Ook Hendrik gaat even op de rand zitten. Ondertussen was Ron een rondje op de motor aan het doen en kon hier niet verder. Na de nodige alcohol wilden deze twee heren een rondje op de motor doen. Een mooi typisch Noors dorpje dat we paseerde op weg terug naar de boot. Oja, Bert zijn band was een beetje versleten. Ons mooie hotel dat we vonden in Denemarken.
Dit zijn wat foto's van de vakantie, meer foto's zitten in een webalbum die je hier kunt vinden. http://picasaweb.google.nl/107172734820529707832/MotorRitjeNoorwegenJuni2010#   Ook zijn er wat filmpjes te zien over hoe we rijden en die staan in mijn Favorieten filmpjes pagina die hier te vinden is. www.de-bergenaar.nl/Favoriete filmpjes