Uitleg over de motorband codering.

Breedte
a)
De codering van een band begint met de breedte en wordt meestal aangeduid in mm.
    Bijvoorbeeld bij een 120/70 ZR 17 (58 W) band is de band 120 mm breed.
b) De breedte kan ook weergegeven worden in inch. (1 inch = 25,4 mm)
    Bijvoorbeeld bij een 3.50 - 19 57 S is de band 3,5 inch breed of 88,9 mm.
c) Amerikaans
    De lettercombinaties

 

MH  ongeveer 90 mm
MJ ongeveer 100 mm
ML ongeveer 110 mm
MN  ongeveer 120 mm
MT ongeveer 130 mm
MU  ongeveer 140 mm


zijn breedte aanduidingen.

 

Verhouding
Daar waar de breedtemaat aanduiding in mm gevolgd wordt door een schuine streep en een cijfer,
daar geeft dit cijfer de hoogte aan van de band uitgedrukt in % van de breedte.
In het voorbeeld  120/70 ZR 17 (58 W)  is 70  in % de verhouding van de hoogte ten opzichte van de breedte 120 mm.
De band is dus 84 mm hoog.
Een 180/55 is dus 55% van 180 mm en bijgevolg 99 mm hoog.
Wanneer de breedte wordt aangegeven in inch dan wordt de hoogte van de band meestal niet vermeld.
De Amerikaanse breedtematen worden bijna altijd gevolgd door de cijfers 90.
De hoogte van een MT90 is 90% van de breedte 130mm en dus ongeveer 117mm hoog.

 

 De constructie van de band
Na de codering voor breedte en hoogte van een band wordt aangegeven hoe de band is geconstrueerd.
Een band wordt opgebouwd uit meerdere lagen.
Een diagonaalband wordt aangeduid met een minteken :  -
Een Bias Belted band wordt aangeduid met de letter B.
Een radiaalband wordt aangeduid met de letter R.
ZR banden zijn radiaalbanden geschikt voor snelheden boven de 240 km/h.

 

De velg diameter
De velg diameter wordt altijd aangeduid in inch.
Dit zijn de eerste cijfers na de code die de constructie van de band aangeeft.
In het eerdere voorbeeld 120/70 ZR 17 (58W) is het cijfer 17 dus de velgmaat.
Deze band past op een velg met diameter 17 inch of 17 x 25,4 = 431,8 mm.
In het andere voorbeeld 3.50 - 19 57 S is 19 de velgmaat.

 

Het draagvermogen
De cijfers na de velgmaat geven het draagvermogen van een band aan.
Het draagvermogen wordt in het Engels de load index genoemd.
Het mogelijke maximum gewicht van een motorfiets en de mogelijke maximum snelheid van de motor bepalen welk draagvermogen een band moet hebben.
Er bestaan tabellen die de link leggen van load index naar kg.
In het eerder genoemde voorbeeld 120/70 ZR 17 (58W) is 58 de load index, deze stemt overeen met 236 kg.
Er bestaat een omrekentabel van load index naar kg.
Een band heeft dat draagvermogen uitgedrukt in kg, bij de maximum snelheid die deze band mag maken en bij een bepaalde, 
door de bandenproducent voorgeschreven, bandenspanning.
Bij interesse sturen we u deze tabel per mail. (aanvragen bij info@novarota.nl )

Het draagvermogen is belangrijk in die zin dat u moet weten dat u geen banden mag kiezen met een lagere loadindex dan voorgeschreven voor uw voertuig.

 

De snelheidsindex
De snelheidsindex heeft niets te maken met de snelheid waarmee u zich verplaatst.
De snelheidsindex, of speed index, geeft aan voor welke maximum snelheid de band geschikt is.
Het is wettelijk voorgeschreven dat de banden die u onder uw motorfiets monteert een snelheidsindex moeten hebben overeenkomstig
de mogelijke maximumsnelheid van uw motor.
Het is verboden om met banden met een te lage snelheidsindex te rijden.
Het is toegelaten om met banden te rijden die een hogere snelheidsindex hebben dan voorgeschreven.
Hoewel het wettelijk is toegestaan biedt dit laatste geen enkel voordeel.
De snelheidsindex wordt aangeduid met een letter. Een overzicht :

 

 

J tot 100 km/h
K tot 110 km/h
L tot 120 km/h
M tot 130 km/h
N tot 140 km/h
P tot 150 km/h
Q tot 160 km/h
R tot 170 km/h
S  tot 180 km/h
T tot 190 km/h
U tot 200 km/h
H tot 210 km/h
V tot 240 km/h
Z en (V) meer dan 240 km/h
W tot 270 km/h
(W)  meer dan 270 km/h

 

Wanneer een band een een snelheidsindex heeft die tussen haakjes wordt gezet dan wordt op de band de combinatie
draagvermogen-snelheidsindex tussen haakjes gezet, zoals in het eerder genoemde voorbeeld (58 W).

 

Al deze informatie heb ik verkregen via de website van www.novarota.nl

 

Techniek / Codering

Techniek opgebouwd uit de volgende onderwerpen

 

  1. maatopbouw

  2. snelheidstabel

  3. oude in nieuwe maten omzetten

  4. binnenbanden, welke maat is welke?

  5. Luchtdukken BAR/PSI tabel

  6. Laadindex




 

  • 180/55zr17 (73W) type band
  • 180=breedte in mm
  • 55=% van de breedte dat de band hoog is
  • Z= snelheid meer dan 240km/uur
  • R= bouw v.d. band
  • 17= diameter van het velg waarvoor de band gemaakt is, inch
  • 73= draagindex (zie onder)
  • W= snelheidsindex door leverancier gekozen naar advies ETRO

snelheidsindex Alfabet tov km/uur

letter snelheid in km letter snelheid in km/uur
B 50 C 60
D 65 E 70
F 80 G 90
J 100 K 110
L 120 M 130
N 140 P 150
Q 160 R 170
S 180 T 190
U 200 H 210
V 240 W 270
Y 300 Z meer dan 240




Oude en moderne maten
 

maat in millimeters maat in inches
80/80 2,75
80/90 2,75 - 3,00
90/90 3,00 - 3,25 - 3,60
100/90 3,50 - 4,10
110/90 4,00 - 4,10 - 4,60
120/80 4,25 - 4,50 - 4,60
120/90 4,25 - 4,50
130/80 4,50 - 4,60 - 5,10
140/80 4,50 - 5,10 - 5,50
140/90 5,10 - 5,50
   



BINNENBANDEN INFO  
 

Code voor de volgende bandenmaten soort ventiel
     

 
  3,00 - 4  33G /90

 
8 E 3,50 - 8 41,5 G

 
8 F 4,00 - 8 41,5 G

 
10 C 2,50/2,75 - 10 34 G

 
10C Cr. 2,50/2,75 - 10 34 G

 
10 D 3,00/3,50-10, 90/90-10 ,100/80-110/80-10 34 G

 
10 D 3,00/3,50-10, 90/90-10 ,100/80-110/80-10 41,5 G

 
10 D 2,75-3,50-10,90/90,100/80,110/80-10 33G /90

 
10D/E 3,00/3,50-10 ,90/90-100/90-100/80-110/80-10 33 G/90

 
10/11 F 4,00-10,110/90-130/90-10,120/70,130/70-10/11 34 G

 
10 F 4,00-10,110/90-130/90,120/70,130/70-10 41,5G/70

 
10 F 4,00-10,110/90-130/90,120/70,130/70-10 33 G/90

 
12C/D 3,00-12,80/100-110/100,90/90,110/90,100/80-12 34 G

 
12D Cr. 80/100 - 12 Cross  

 
12/13D 3,50-12,120/80,130/80,120/70-140/70,140/60-12 34 G

 
14C 2,50-3,00-14,2 1/2-2 3/4-14,60/100,80/80-14 34 G

 
14C Cr. 60/100 - 14 Cross  

 
14D 3,50,4,10,5,4-14,80/100,90/100,110/80-14 34 G

 
14D Cr. 90/100 - 14 Cross  

 
15 G 170/80-15,180/70-15,200/70-15 41,5 G/86
15 H 170/80-15, 180/70-15, 200/70-15 34 G  SV

 
15/16 F 140/80-15 bis 140/90-16,MU 90-16 34 G mit.

 
15/16 F 140/80-15 bis 140/90-16,MU 90-16 34 G  SV

 
15/16 F 140/80-15 bis 140/90-16,MU 90-16 41,5G/70

 
15/16 F 140/80-15bis140/90-16 ,MT90-16,MU90-16 TR 15

 
  2,00-16  /2 1/4-16  /2 1/2-16 V 516

 
16 C 2 1/2 / 2 3/4 - 16 34 G

 
16 C/D 2,50-3,25-16 ,90/90-80/80-90/80-100/80-16 34 G

 
16D 2,75/3,00-16 34 G

 
16D/E 3,25/3,50-16 , 90/100,110/90,110/80-16 34 G

 
16D Cr. 90/100 - 16 Cross  

 
16 E 3,50-4,60,120/90-130/90-110/80-130/80-130/70 34 G

 
16 E Cr. wie vorher , NHS 34 G

 
  2,00 - 17 34 G

 
  2 1/4 ,2 1/2 - 17 V516

 
17 C 2 3/4-17 34 G

 
17C/D 2,50/2,75/3,00-17, 70/100-17 34 G

 
17D Cr. 70/100 - 17 Cross  

 
17 D 2,75/3,00-17 34 G

 
17 E 4,10-4,60-17,110/80,110/70,120/70,130/60-17 34 G

 
17E Cr. wie vorher   

 
17 F 4,50-5,10-17,110/90-130/90,120/80-140/80-17 34 G
    130/70-150/70-17,150/60,160/60-17  

 
17F Cr. wie vorher , NHS 34 G

 
17 G 160/70,170/60,170/55,180/55,170/50-210/50-17 34 G

 
  2,00 - 18 34 G

 
18 C 2,25/2,50/2,75-18, 2 1/4-2 1/2-18 34 G

 
18 C/D 2,75/3,00-18 ,90/90-18  

 
18 D 3,00-3,60-18,90/90,100/80-18 34 G

 
18 D/E 3,25/3,50/4,10-18 , 110/80-18 34 G

 
18 E 3,25-4,60-18,4,25/85-18,100/90,110/90-18 34 G

 
18E Cr. wie vorher , NHS 34 G

 
18 F 4,00-4,4,50-18,120/90,130/90,120/80-140/80-18 34 G

 
18F Cr. wie vorher , NHS 34 G

 
18 G 160/60,170/60,180/55-18 34 G

 
18 K 240/40 bis 280/35 - 18 34 G SV

 
   2-19 V516

 
  2 1/4-19 (23x2,25) V516

 
19 C 2,50/2,75-19, 70/100-19 34 G

 
19C Cr. 70/100 - 19 Cross  

 
19 D 3,00/3,60-19 ,90/90-19 ,100/90-19 34 G

 
19D Cr. 100/90-19 Cross  

 
19 E 3,25-4,10-19,110/90,110/80-130/80-19 34 G

 
19E Cr. wie vorher , NHS 34 G

 
21 C 2,50/2,75-21,80/90-21 34 G

 
21 D 3,00/3,25-21 , 80/100,90/90-21 34 G

 
21D Cr. NHS,3,00-3/3,25-21,80/100,90/90-21 34 G

 
23 D 2,75/3,00 - 23 34 G

 
  26 x 2,25 34 G



LUCHTDRUKKEN

 

bar PSI
0,5 7
1,0 15
1,5 22
2 29
2,5 36
3,0 44
3,5 51
4,0 58



 

laadindex

index kg   index kg
30 106   31 109
32 112   33 115
34 118   35 121
36 125   37 128
38 132   39 136
40 140   41 145
42 150   43 155
44 160   45 165
46 170   47 175
48 180   49 185
50 190   51 195
52 200   53 206
54 212   55 218
56 224   57 230
58 236   59 243
60 250   61 257
62 265   63 272
64 280   65 290
66 300   67 307
68 315   69 325
70 335   71 345
72 355   73 365
74 375   75 387
76 400   77 412
78 425   79 437
80 450   81 462
82 475   83 487
84 500   85 515
86 530   87 545
88 560   89 580
90 600   91 615
92 630   93 650
94 670   95 690
96 710   97 730
98 750   99 775
100 800      

 

 

Al de informatie over Techniek / Codering heb ik verkregen via de website van www.bultjemotorbanden.nl

 

De banden maten voor mijn motors staan hieronder.

HONDA CBR 1100 XX SC35    
CBR1100XX 
front tire   120/70 ZR17 (58W)   2,9 bar
rear tire   180/55 ZR17 (73W)   2,9 bar
 
     


HONDA CBR 1000 F SC24    
CBR1000F
front tire   120/70 ZR17 (58W)   2,5 bar
rear tire   170/60 ZR17 (73W)   2,9 bar