Je Motor Onderhouden Onderhouden van mij motoren probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen, in het begin kon ik alleen de olie en oliefilter vervangen en de bougies en remblokjes lukte me ook nog wel maar dan hield het toch wel op . Maar in de loop van de jaren ben ik steeds meer zelf gaan doen en niet om dat ik het ook leuk vindt om te doen maar het scheelt zoveel in je portemonnee en dan vooral op de werkplaatskosten. Met een werkplaats handboek naast je kom je een heel eind. De onderdelen bestel ik altijd via internet en dat kan je ook een hoop geld besparen. Hieronder kan je dus lezen waar ik mijn verschillende onderdelen bestel en wat ik zelf aan de motoren doe.
Na zo'n 30.000 km werd het tijd om voor de tweede keer mijn banden te vervangen van de CBR ( April 2007 bij 63930 Km), dus ik het internet op, met de prijs van mijn vorige set banden naast me had ik een mooie richtprijs ( Toen bij Euromaster een voorband 120/60R17 T Avon Viper Supersport AV59 55W voor €141,80 , Achterband 170/60R17 T Metzeler Roadtec Z6 72W voor €117,03 inclusief uitbalanceren en omzetten was ik totaal €308,01 kwijt. ) Ik had de wielen dus wel even zelf uit de motor gehaald en daar naar toegebracht. Ik wilde wel weer graag ongeveer dezelfde banden hebben en kwam toen uit bij het volgende setje, 120/70 ZR17 Avon Azaro AV 45-ST  voor €130,- en de 170/60 ZR17 Avon Azaro AV 46-ST  voor €140,-  met omzetten en uitbalanceren was ik totaal bijna hetzelfde kwijt als de eerste keer. In Oktober 2008 en weer bijna 30.000 km extra op de teller ( 93272 Km ) werd het weer tijd voor een nieuwe set. Na even gezocht te hebben kwam ik bij www.motorcycle-tyre.com , hier kan je dus op model motor zoeken of gewoon op het merk van de band, ik koos het volgende, voorband 120/70 ZR17 Avon Storm-ST AV55 voor €93.99 , Achterband 170/60 ZR17 Avon Storm-ST AV56 voor €115,99 . Verzendkosten  waren €7,95 en het omzetten en uitbalanceren bij de een motorzaak voor €20,- per band, totaal dus €257.93, besparing van €50,- alleen al op de banden. Nu ( Maart 2010 en 116540 Km op de teller ) zijn we alweer bijna aan een nieuwe set banden toe dus we zijn weer op www.motorcycle-tyre.com gaan kijken, na veel lezen had ik besloten om voor Pirelli te gaan, het werd de Pirelli Diablo Strada 120/70 ZR17 voorband ( €86.18 ) en de 170/60 ZR17 achterband ( €110.18 ). In het afgelopen jaar had ik een nieuwe website ontdekt namelijk www.mandp.co.uk , een Engelse motorwebsite waar ze ook leuke aanbiedingen hebben, dus ik dacht zo laat ik daar eens kijken wat ze kosten en wat bleek, dezelfde voorband was daar £72.49 en de achterband £79.99 (de achterband wel in de aanbieding). Er kwam ook nog £10,- verzendkosten bij vanuit Engeland, maar met de pond bijna gelijk aan de euro kom je omgerekend op €167,- en anders zou dat rond de €200,- liggen, toch weer anderhalve tank benzine uitgespaard. Voor ons tripje in Juni 2010 naar Noorwegen had ik de banden weer vervangen, na 27.500 Km te hebben gereden met dit setje werd het ook wel weer eens hoog tijd. De Pirelli's die ik er onder had gezet bevielen me zo goed dat ik ze nog een keer op heb gemonteerd. Nu de CBR alweer ruim op 144.000 Km staat moest er weer een setje op, helaas maar 24.000 Km met het vorige set banden gedaan. De voorband was makkelijk aan te komen maar de achterband viel maar moeilijk te vinden, waarschijnlijk om de maat die ik zocht. Uiteindelijk heb ik ze toch weer gevonden dit keer minder goedkoop. De Pirelli Diablo Strada 120/70 ZR17 voorband voor  €90,30 en de Pirelli Diablo Strada 170/60 ZR17  achterband voor €134,60 , nu ben ik dus 225, - euro kwijt maar ik spaar het omzetten en uitbalanceren uit doordat ik dit zelf heb gedaan. Voorlopig kan ik weer een jaartje en zo'n 20.000 Km vooruit. Zoek je een Band en weet je niet wat al die cijfers en letters betekenen die op de band staan, kijk dan hier Uitleg Motorband Codering
Banden
Ketting Set
Nu was het de beurt aan mijn ketting en tandwielen, in April 2007 heb ik ze voor de eerste keer zelf vervangen met het werkplaats handboek naast me, en pas Januari 2009 en bijna 35.000 Km extra op de teller werd het weer tijd voor een nieuwe set. Ik keek vaak op www.motozoom.nl maar een collega tipte me dat ik moest gaan kijken op www.louis.de wat het moederbedrijf is van motozoom. De kettingset die ik gebruik is de REGINA Z-RING CBR1000F 89- (114/17/42) voor €119,95  precies dezelfde set met hetzelfde bestelnr ( 10041523 ) kost bij Motozoom €167,95 wat dus een verschil is van €48,- euro. En dat is met nog veel meer producten zo, zelfs de verzendkosten zijn anders Louis €7,95 ( vanuit Duitsland ) en Motozoom €12,95 vanuit Utrecht. Dus ik zou zo zeggen lekker bestellen bij www.louis.de in Duitsland.
Bochten Set
Ik dacht dat ik nu weer een tijdje klaar was met onderdelen vervangen maar door alle pekel van de laatste tijd ( winter 2008/09 ) en omdat de bochtenset ( voorste gedeelte van de uitlaat ) niet zo goed meer was rijd ik nu met iets meer kabaal rond. Met andere woorden een lekke bochtenset die vervangen moet worden. Eerst even een mailtje gestuurd naar Roukema in Wormerveer, wat kost een bochtenset voor een CBR uit 1995, antwoord was origineel Honda +- €485,- en imitatie een RVS voorbochtenset voor €499,- . Ik dacht natuurlijk dat moet goedkoper kunnen. Op de website www.onderdelenzoeker.nl kun je het door jouw gezochte onderdeel intypen en dan krijg je een dag later verschillende mailtjes van motorbedrijven die het onderdeel voor jouw hebben. Hier een overzicht van bedrijven en prijzen: www.demotorspecialist.nl Nieuwe RVS Bochtenset 4-2 CBR 1000F €340,- . http://meerlomotorsloperij.nl  RVS Bochtenset 4-2 CBR 1000F van Delkevic incl. pakkingen en klemmen, nog 1 voor €335,-,daarna €375,- . Mook uit Ell. www.bijpiet.nl Bochtenset 4-2 CBR 1000F nieuw te leveren voor €550,- . www.boonstramotoren.nl gebruikte Bochtenset 4-2 CBR 1000F €225,- . www.siccamasales.nl Nieuwe RVS Bochtenset 4-2 CBR 1000F €342,- . Zoals jullie zien is er een groot verschil in prijzen, een gebruikte voor €225,- en RVS nieuw €550,- dat zijn dan wel de twee uiterste. Toch nog niet tevreden zocht ik rond op buitenlandse motor sites en kwam ik terecht op www.mad4bikes.net in Engeland, hier vond ik er 1 geschikt voor mijn motor, nieuwe Honda CBR1000 FK-FX Exhaust Stainless Steel Downpipes 88-99 van Delkevic voor £204,99 + £17,- omgerekend was dat €250,- . Uiteindelijk bespaar ik dus op de duurste set €300,- en de goedkoopste set €90,- dat zijn dus toch weer 4 tanken benzine wat uitkomt op 1200 Km motorplezier. Tel hier bij op ook nog eens de monteurs kosten wat al snel richting de €75,- per uur gaat en zie dan wat je uiteindelijk bespaard, je zou toch een dief van je eigen portemonnee zijn als je een hoop dingen niet zelf zou doen.
Uitlaten Ja en dan nu de uitlaten van mijn CBR, voor een motor uit 1995 kun je verwachten dat die ook eens komen en ja hoor na een paar winters te hebben doorgereden werd het nu dus echt tijd om ze te vervangen. ( Maart 2010 ) Door de vele pekel en de ouderdom natuurlijk, waren ze aardig doorgeroest bij de aansluiting naar de bochtenset en zelfs zo erg dat mijn rechteruitlaat ook daar was afgebroken onder het rijden, gelukkig bleef hij wel hangen maar toen ik had wel een sportiever geluid. Dus we gingen het internet maar weer op, ja dat was even schrikken, nieuw rond de €600,- per stuk, totaal €1200,- dus. Volgens mij geeft geen enkele motorzaak zoveel terug voor een motor van 1995 als je hem inruilt. Gelukkig vond ik een 2 de hands onderdelen site namelijk www.2ehandsonderdelen.nl waar ze voor mijn model zowel de linker als de rechter uitlaat hadden voor €95,- en €75,- hier kwam dan nog €10,- verzendkosten per uitlaat bij. Dan is het natuurlijk nog afwachten hoe de staat van de uitlaat is, voor beide uitlaten gold dat ze perfect waren, bijna geen roest en dat voor een stel uitlaten uit 1995, hier kan ik weer jaren mee vooruit. Stop ik toch zo maar weer even €1000,- in mijn zak.   Nokkenaskettingspanner Hier mijn laatste project en dat was dat er een tik in het motorblok zat van mijn CBR 1000F. Bij de laatste keer dat de kleppen gesteld werden had de dealer het er al over dat er een tik in het blok zat en dat dit wel een de nokkenas ketting kon zijn. Dus ik had weer onderdelen nodig zoals dus een nokkenas ketting en een nokkenas kettingspanner. De nokkenas ketting kon ik voor de prijs van 90,- euro halen bij Roukema in wormerveer ook te vinden op www.roukema.nl Heelaas hadden zij niet de Nokkenas kettingspanner maar die vond ik uiteindelijk op www.cmsnl.com voor 107,- euro, maar dan moest er nog wel 21% btw over. Nadat ik de onderdelen weer binnen had kon er weer gesleuteld worden wat je kunt zien op Project Vervangen nokkenas kettingspanner CBR 1000F   Tot zover over over de motoren en het onderhoud nu heb ik nog wel wat linkjes naar wat motor websites.
Motor internet winkel websites
www.louis.de Motor internet winkel in Duitsland. www.twowheelparts.nl Motoronderdelen voor verschillende motormerken. www.cmsnl.com Motoronderdelen voor verschillende motormerken. www.roukema.nl Motoronderdelen voor verschillende motormerken. www.mad4bikes.net Motor internet winkel in Engeland. www.mandp.co.uk Motor internet winkel in Engeland. www.debrix.com Harley Davidson onderdelen internet winkel in de USA. www.onderdelenzoeker.nl Onderdelen zoek je hier voor je motor, auto en zelfs truck. www.2ehandsonderdelen.nl Voor 2de hands onderdelen voor bijna alle motor merken. www.mrcycles.com Hier staan allemaal service manual tekeningen van modellen van Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki .
Zie voorbeeldtekening
http://fiche.ronayers.com Ook op deze site kun je service manuals bekijken zoals hierboven vermeld staat.   Als iemand nog meer mooie motor sites weet mail me dan op de-bergenaar@quicknet.nl of info@de-bergenaar.nl 
25 - 03 - 2014