In oktober 2011 heb ik een schade motor gekocht bij Boonstra motoren in Ureterp ( Friesland http://www.boonstramotoren.nl ) die ik wilde opknappen. Ik vond een mooi exemplaar namelijk een Honda CBR 1100XX Blackbird, helaas niet in het zwart maar in een heel mooie kleur blauw. De vorige eigenaar was er denk ik even te enthousiast mee door de bocht gegaan en het gevolg was een schuiver. Het resultaat, de linkerkant van de motor was flink beschadigd. Het zijpaneel was zo beschadigd dat die vervangen moest worden, gelukkig had Boonstra die nog liggen van een andere Blackbird die in onderdelen werd verkocht, ook met glijschade maar met minder schade als degene die op mijn motor zat. Ook was de linkerspiegel met ingebouwd knipperlicht totaal verdwenen, ook deze kon ik bij Boonstra krijgen dus hij begon al weer aardig kompleet te worden. De topkuip was ook flink beschadigd, daar was namelijk het gedeelte waar de spiegel hoorde te zitten totaal afgebroken. Ik moest dus op zoek naar een topkuip, het liefst origineel, maar ja daar ga je dus al, nieuw kost zo'n kuip 680 euro en een beschadigd topkuip bij een motorsloop zijn bijna niet te krijgen, en als ze er eentje hebben is die zo verkocht. Dan kom je dus al snel bij de imitatie kuipen sets uit, die zijn bij meerdere online bedrijven te krijgen maar dan moet je wel een hele set kopen. Gelukkig kon ik bij www.kappenset.nl alleen een topkuip bestellen, zo gezegd zo gedaan, besteld rond 12 November en dan zou het zo'n 4 tot 6 weken voor hij er was, helaas liep dit een beetje uit en ontving ik de topkuip begin Februari. Uiteindelijk was ik toch wel blij dat ik hem ontvangen had maar dat was van korte duur. Hij paste wel op de motor maar het zag er niet uit, dat kwam namelijk door een slechte aansluiting rond de koplamp en het ruitje, dan waren de gaten waar de spiegels horen te zitten veel kleiner en het materiaal was een stuk dunner. Een miskoop dus, voor iemand die er ook over zit te denken zo iets aan te schaffen zou ik zeggen, NIET doen. Het zal je een hoop geld schelen in plaats van een originele kuipset maar het bezorgd je een hoop kopzorgen. Uiteindelijk heb ik toch nog wat met de imitatie topkuip kunnen doen, namelijk het werd een donor kuip. Het gedeelte wat was afgebroken uit de originele topkuip het ik vervangen met een gedeelte uit de imitatie topkuip. Hieronder laat ik je zien hoe ik dat gedaan heb en wat je er voor nodig hebt. Wat heb ik gebruikt, allereerst een soldeerbout, dan donor ABS plastic ( ik heb een heel zijdeel van een kuip ), schuurpapier en veel geduld. Uit het zijdeel van de kuip heb ik een stuk gezaagd en schoon geschuurd zodat ik dat kan smelten met de soldeerbout. Daarna alles wat ik aan de topkuip wil maken schoonschuren en klaar maken voor het aan elkaar smelten. Hieronder een foto serie hoe het allemaal gedaan is en hoe het geworden is nadat alles bij de spuiter is geweest en weer in elkaar zit.
Project Honda CBR 1100XX Blackbird
Zo stond de Honda Blackbird te koop bij Boonstra in Ureterp, Friesland, het vooraanzicht. En hier dan de Blackbird van de achterkant. De Blackbird netjes thuis bezorgd, even nog wat foto's nemen. Nogmaals de CBR met beschadigde kuip zoals ik hem kocht. Er is toch wel een aardige schuiver met deze motor gemaakt. Waar het gat zit hoort een schroef te zitten, compleet weg gesleten over het asfalt Hier de CBR met de nog beschadigde topkuip. Hier de CBR zonder topkuip. Hier de CBR met de imitatie topkuip die niet goed paste. De beschadigde topkuip van dichtbij met de lijn er op wat ik er uit ga zagen. De beschadigde topkuip van een iets lager punt gefotografeerd. En van de uiteinde aan de topkuip die afgebroken was. Zo moet hij weer tegen de topkuip komen aan te zitten. Hier de imitatie topkuip waar ik een stuk uit ga zagen, met papier als mal. Hier is de lijn over genomen klaar om eruit gezaagd te worden. En zo zit het er na het schuren uit, klaar om naar de spuiter te brengen. Het uitgezaagde stuk even vastgeplakt om te kijken hoe het past. Na mijn ruitje erop gezet te hebben en het stuk eraan geschroefd blijkt er toch veel ruimte Met het ruitje erop sloot het bovenaan toch nog niet mooi aan dus dat stukje ook nog even Hier nog even aan de gang met de soldeerbout om de boel zo goed mogelijk glad te krijgen. Nadat het was uitgehard even goed opschuren voor een mooi resultaat. Ziet er als ik het zelf zeg best wel goed uit, dit gedeelte is klaar voor de spuiter. Hier zie je hoe het na het spuiten is geworden, ik moet zeggen een mooi resultaat. Zoals je ziet is van de schade niets meer te zien. Hier is het afgebroken deeltje er weer aangesmolten. Hier het uiteinde van de kuip die er ook weer perfect uit ziet. Nog wel even het gaatje bij boren en dan kan het schroefje er ook weer netjes door. Hier heb ik de nieuwe stickers er op geplakt zoals ik ze wilde hebben. En dit is dan het eind resultaat. Hij ziet er weer als nieuw uit nu hij gespoten en weer helemaal in elkaar zit. Ook van voren ziet alles er weer picobello uit.
Na drie en halve maand is de Honda CBR 1100XX Blackbird eindelijk klaar. Gelukkig is het weer ook momenteel perfect dus we kunnen er mee de weg op. Het heeft wel lang geduurd, langer dan ik zou willen maar dat was omdat ik op die imitatie topkuip zat te wachten die uit eindelijk een miskoop bleek. Toch heb ik er dus een stukje van kunnen gebruiken om de beschadigde kuip mee te maken. De spuiter duurde ook nog twee weken en toen ik alles had opgehaald had ik de motor een dag later helemaal klaar. Klaar voor een nieuw motor seizoen. Ik heb nou bijna 2 zomers met de Blackbird gereden en dat was geweldig. Ben er vorig jaar mee in de Eifel geweest en dit jaar zijn we weer in Italië geweest en hebben we lekker door de Dolomieten gereden. Er was alleen nog steeds 1 ding waar ik me aan ergerde en dat was de beschadiging aan de dynamo cover aan de linkerkant van de motor. Heb deze uiteindelijk gevonden bij www.cmsnl.com voor een redelijke prijs. Hieronder dus de foto's van de beschadigde en nieuwe dynamo cover en dan nog 2 foto's van hoe de Blackbird er nu bij staat.
Hier dus de oude beschadigde dynamo cover. En hier de nieuwe dynamo cover al gemonteerd op de motor. Hier zie je dat ik ook nog velgstripping heb aangebracht en de voorvorkpoten zijn zwart geworden. Hier de linkerkant van de motor met de nieuwe dynamo cover.
Wat heeft dit me allemaal gekost. Allereerst de motor zelf 2950,- + 50,- bezorgkosten. Imitatie topkuip 130,- + 17,50 bezorgkosten. 2de hands spiegel met knipperlicht 100,- + 10,- bezorgkosten. Minder beschadigd zij kuipdeel 100,- + 10 bezorgkosten. Carbon plakfolie 70,95 inclusief bezorgkosten. Stickers CBR 25,90 inclusief bezorgkosten. Stickers 1100 Super Blackbird 16,95 inclusief bezorgkosten. Steuntje schroef zijdeel 12,50 Schroefjes en klemmetjes 25,- Kuipsteun 95,- + 10,- bezorgkosten. Spuiten van onderdelen 350,- Na 2 jaar eindelijk de Dynamo cover voor 120,- Totaal: 4093,80 Aanschafprijs 2005 was toen 14950,- de dagwaarde tegenwoordig is 6600,- Op naar mijn volgende project en dat is mijn oude CBR 1000F van nieuwe nokkenaskettingen voorzien in het motorblok. Wordt ook weer een leuk project.
24 - 03 - 2014