In Augustus 2013 had ik 2 weken vakantie en deze tijd wilde ik rustig gaan gebruiken om de nokkenas ketting van mijn CBR 1000F te vervangen. Vorig jaar wilde ik hem gaan gebruiken om de winter mee door te rijden. Hij stond ook klaar maar toen de winter er uiteindelijk kwam wilde de motor niet meer starten. Toen hij nog wel reed had ik de kleppen laten stellen en toen zeiden ze bij de Honda dealer dat waarschijnlijk de nokkenas ketting en de oliepomp ketting vervangen moesten worden. Dit zou een duur klusje worden als ik hem bij hun bracht want ze moesten het hele blok er uit nemen om bij de oliepomp ketting te komen. Het zou over de 1000 euro gaan kosten en dat is de CBR 1000F uit 1995 met 165.000 Km niet meer waard. Dus wat doe je dan, ten eerste heb ik hem laten schorsen bij de RDW en uit de verzekering laten halen bij mijn verzekeraar. Toen heeft hij dus gewoon in de garage gestaan tot mijn vakantie in Augustus. Na veel lees werk op het CBR forum kwam ik er achter dat het ook de nokkenas kettingspanner kon zijn. Dus zowel de nokkenas kettingspanner als de nokkenas ketting besteld en toen die binnenwaren ben ik gaan klussen. Uiteindelijk heb ik alleen de nokkenas kettingspanner vervangen en meteen, toen het blok toch open lag, de kleppen gesteld. Onder begeleiding van een how to do topic op het motor forum is alles perfect gelukt. Hier meteen maar even de link naar het how to do topic : http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/168590//   Hieronder staan wat foto's hoe ik de nokkenas kettingspanner vervangen heb.
Project Honda CBR 1000F
Hier het blok nog dicht met plakkers aan de bougie kabels om te zorgen dat alles ook weer goed word terug geplaatst. Hier het blok zonder bougie kabels en nog wat andere onderdelen Hier ligt het blok open met in het midden de nokkenas ketting geleider, met daaronder de nokkenas ketting spanner die vervangen moet worden. Hier is de ketting geleider weg en ook de 2 kappen die de onderste nokkenas op zijn plaats moet houden zijn verwijderd. Op deze foto is de nokkenas verwijderd en de ketting aan een haakje gehangen, ook zie je dat de ketting op de bovenste nokkenas op zijn plaats wordt gehouden door 2 kabelbinders. Dit zijn alle onderdelen uit het blok netjes gerangschikt en de oude en nieuwe nokkenas kettingspanner. Dit is het blok zonder de nokkenas ketting spanner in het midden van het motorblok. En hier is alles weer netjes gemonteerd met in het midden de nieuwe nokkenas kettingspanner.
Nadat ik alles weer netjes heb dicht gedraaid met de juiste aanhaal momenten, die ik dan weer uit mijn Haynes werkplaats boek had gehaald, en na nog wat stekkers gecontroleerd en schoon gemaakt te hebben was het tijd om de CBR te starten. Ik ging ervan uit nadat hij bijna een jaar had stil gestaan dat hij het niet zou doen, maar de accu was weer opgeladen en er zat benzine in de tank en na een druk op de start knop sloeg de startmotor aan, dit deed hij een jaar geleden niet meer dus dit was al winst. Na nog wat Bardahl fuel injector cleaner in de tank gegooid te hebben startte de CBR binnen een minuut en draaide het blok mooi. Er zit nu nog steeds een kleine tik in maar die komt van onderuit en daar zit de oliepomp ketting. Als ik die wil vervangen moet het uitlaat systeem eronderuit en kan ik er onderkruipen maar daar heb ik nu even geen zin in. Ik kan nu wel weer op mijn oude CBR de winter door en dat ga ik dus nu doen. Op naar een volgend project dan maar weer.
25 - 03 - 2014