Revisie van mijn Harley
Ik liep al een tijdje met het idee rond om het motorblok van mijn Harley Davidson op te laten knapen, dit omdat hij er niet meer zo fris uitzag. Na 23 jaar geleden uit de fabriek te zijn gekomen en nu 75000 miles op de teller kan het ook niet anders dat hij wel eens een goede revisie kon gebruiken. Na wat zoeken kwam ik terecht bij Jan Smit's Power Parts in Wormerveer. Als je er binnen stapt zie je meteen een paar mooie zelf gebouwde dragrace motoren staan, waar ook mee geracet wordt. Ook staan er allerlei machines om een motorblok mee op te knapen. Sinds kort hebben ze zelfs een eigen spuit cabine. Met andere woorden deze mannen weten hoe ze motoren moeten bouwen. Je kan hier terecht om meer power uit je motor te laten halen of gewoon voor een onderhoudsbeurt of zoals ik een complete revisie van het motorblok. Wil je meer over ze weten kijk dan even op hun website www.jspp.nl 
Na een afspraak te hebben gemaakt werd mijn motor netjes thuis op gehaald. Een goede prijs afspraak kan je over een revisie niet echt maken want er komen altijd onverwachte uitgaven bij. Dit omdat je niet weet wat er tevoorschijn komt als het motorblok uit elkaar ligt, dan pas zie je wat er versleten is en vervangen moet worden. Bij mij was dat dus onder andere, de krukas, de zuigerkoppen die een beetje aangekoekt er uit zagen, een klepstotter die versleten was, de ontsteking die maar 1 bobine liet vonken en zo nog wat dingen. Met andere woorden, de revisie was hard nodig.
Het Harley blok voor de revisie. Dit is het achterste gedeelte van het blok aan de rechterkant als je op de motor zit. Dit is het voorste gedeelte van het blok aan de rechterkant als je op de motor zit. Het onderste gedeelte van het blok aan de rechterkant als je op de motor zit. Dit is de linkerkant van het blok als je op de motor zit. Dit is het voorste gedeelte van het blok aan de linkerkant als je op de motor zit. Dit is het achterste gedeelte van het blok aan de linkererkant als je op de motor zit. Hier zie je goed hoe verweerd het Harley blok eruit ziet, hoog tijd voor een opknap beurt. Hier staat de Harley al gedeeltelijk gestript in de werkplaats bij Jan Smit's Power Parts. Hier zijn de tankdelen, het zadel, de voetsteunen en schakel en rem pedalen verwijderd. Wat ziet zo een motor er dan toch kaal uit zonder al die onderdelen. Dit is de rechterkant van het Harley blok. Dit is de linkerkant van het Harley blok. Gelukkig is mijn Harley in goede handen dus dit gaat weer helemaal goed komen. Hier wat losse onderdelen zoals, de tankdelen, wat koppelingsplaten en de pirmary cover. Nogmaals een blik op het erg verweerde motorblok. Hier is het motorblok in zijn geheel verwijderd. Wat ziet de Harley er zo kaal uit. Het verwijderde motorblok is op een standaard geplaatst zodat er makkelijker Hier is een van de cilinder huizen verwijderd en komt een cilinder kop tevoorschijn. Het gedemonteerde cilinderhuis. Dit is het resultaat na 23 jaar en 75000 miles in een motorblok je werk te hebben gedaan. Volgens mij is deze wel aan vervanging toe. Het blok zonder beide cilinder huizen. De gedemonteerde cilinder huizen. Nog wat losse onderdelen in de schoonmaakbak. Hier de onderdelen die er uit zijn gekomen en aan vervanging toe waren. De verschillende onderdelen zijn weer terug van de spuiter. Het opbouwen van het blok kan weer beginnen.
Helaas zijn er niet meer foto's gemaakt van het op bouwen van het motorblok dus daarom zien jullie meteen hieronder het eindresultaat. Ikzelf ben erg tevreden over hoe mijn Harley blok er weer uit ziet. O ja, en hij rijd ook weer super, je voelt gewoon dat hij weer meer trekkracht heeft.
Vergelijk deze foto met degene die je bovenaan ziet en je ziet hoe het is opgeknapt. Dit is toch een mooi resultaat. Zo kan hij er weer jaren tegen aan. Ik ben blij dat ik dit heb laten doen. Het zilveren krasje halverwege het blok is geen beschadeging, maar ... dat is waar de onder en de bovenkant van het cilinderhuis bij elkaar komt.
Dit is dan uiteindelijk het resultaat van mijn Harley met gereviseerd motorblok. Wat ik nu nog wil veranderen zijn de uitlaten, daar wil ik van die mooie rechte pijpen opzetten. Ook wil ik weer mijn windscherm terugplaatsen want ik vang nu wel er veel wind en met windkracht 4 is dat geen pretje. Ook moeten de risers vervangen worden want daar laat het chrome van los. Ik denk dat hij dan wel klaar is, maar ja zeker weten doe je dat nooit.
23 - 03 - 2014